Társadalmi Innováció

  • Üzletvezérelt CSR
  • Megvalósult innovációk
  • A profi nonprofit
  • Kik vagyunk?
  • Itt pályázhatsz
  • Mi a társadalmi innováció?
Facebook

Mindenki lehet társadalmi innovátor

A blog a "Változz, hogy változtathass" kampány keretében olyan megvalósult újításokat mutat be, amelyek sok embert érintő problémákra adnak valamilyen innovatív választ. Mindenki lehet innovátor: egy vállalat, egy civil szervezet, egy magánszemély. Ismerd meg mások történetét és valósítsd meg a sajátodat! Ha van egy jó ötleted, pályázz, és mi segítünk valóra váltani.

Keresés

Bejegyzések

  • "Szeretnénk, hogy minél több civil találja meg a vállalkozói oldalát"
    "Szeretnénk, hogy minél több civil találja meg a vállalkozói oldalát" 2014. szeptember 28. 23:30
  • A nonprofit nem azt jelenti, hogy "nem profi"
    A nonprofit nem azt jelenti, hogy "nem profi" 2014. szeptember 29. 00:14
  • Egy sikeres vállalkozás alapja a megoldott társadalmi probléma
    Egy sikeres vállalkozás alapja a megoldott társadalmi probléma 2014. október 09. 19:27
  • „Amit nagyvállalatként megtehetünk, azt kötelességünk megtenni”
    „Amit nagyvállalatként megtehetünk, azt kötelességünk megtenni” 2014. október 13. 16:01
  • Meg lehet szólítani az embereket, csak tettek kellenek hozzá
    Meg lehet szólítani az embereket, csak tettek kellenek hozzá 2014. október 22. 11:35
  • Üzleti alapon működni, társadalmi küldetést teljesíteni - CókMók
    Üzleti alapon működni, társadalmi küldetést teljesíteni - CókMók 2014. november 26. 14:30

Friss topikok

Egy sikeres vállalkozás alapja a megoldott társadalmi probléma

Egy sikeres vállalkozás alapja a megoldott társadalmi probléma

›
Egy sikeres vállalkozás alapja a megoldott társadalmi probléma

Pakucs András, a Webuni nyílt oktatási platform létrehozója

2014/10/09 : Társadalmi innováció Szólj hozzá!

Elindult.pngA Webuni Európában elsőként reagált az online oktatásban zajló forradalomra, amely létrehozta a bárki által hozzáférhető kurzusokat (MOOC). Egy for-profit vállalkozás, amely kifejezetten a társadalmi innováció szándékával jött létre – a szeptember végén induló platformról, piac és társadalom összehangolásáról Pakucs András alapító mesélt.

A Webuninál abban próbáltok társadalmi innovációt megvalósítani, hogy a tudás mindenkinek hozzáférhető legyen. Hogyan jött az ötlet?

A Webunival két éve kezdtünk foglalkozni. 2013-ban az amerikai online oktatás nagy változásokon ment keresztül: a Stanfordnak, MIT-nek, Harvardnak megjelentek és gyorsan sikeressé váltak a saját oktatási platformjai. Ez azt jelenti, hogy az egyetemek ingyen online kurzusokat indítottak. Volt olyan kurzus még 2012 őszén, amelyre a Harvardon 40.000 diák iratkozhatott be ingyen. Főként két platform, az EdX és a Coursera fejlődését figyeltük folyamatosan. Azt is szemmel tartottuk, hogy Magyarországon és Európában milyen lehetőségek kínálkoznak: kapcsolódjunk be mi is ebbe a piacba és indítsunk hasonló platformot, vagy másoknak lesznek ilyen irányú kezdeményezéseik. Ki is vártunk 2013 januárjáig, és úgy láttuk, hogy nem indult semmiféle kezdeményezés sem Magyarországon, sem Európában. És úgy döntöttünk, hogy jó, akkor belevágunk. Beiratkoztunk első körben amerikai kurzusokra, regisztráltunk hasonló honlapokra, mindegyiket tüzetesen végignéztük, kielemeztük az előnyeit, hátrányait, megvizsgáltuk a magyar piacon jelenlévő online oktatási megoldásokat. Ezekből a tapasztalatokból alakítottuk ki a Webuni.hu-t, ahol az itthoni környezetre, igényekre szabtuk az amerikai piacon meglevő szerintünk legjobb megoldásokat. Másfél éve kezdtünk rajta dolgozni, és most szeptember végén indultunk el.

Ezek szerint semmiféle konkurencia nem volt Magyarországon?

Ilyen megoldás, mint a Webuni.hu, ahol oktatók regisztrálhatnak, kurzusokat oszthatnak meg, nincsen. Felmértük a piacot, hiszen ha nincsen piacismeret, lutri a vállalkozás sikere. A piaci információ talán a legfontosabb, elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres, jól működő vállalkozást tudjál létrehozni. Megvizsgáltuk a magyar piacot, az európait is, és a világpiaci tendenciákkal, szereplőkkel is tisztában vagyunk, ennek ismeretében vágtunk bele a saját vállalkozásunkba.

Ez a fajta oktatás még a világban is gyerekcipőben jár. Hogy mértétek fel, hogy nektek milyen tudásra van szükségetek, és hogy ezzel rendelkeztek-e?

Nem „rendelkeztünk” megfelelő tudással, ezt a tudást munka közben sajátítottuk el. Úgy kezdtük el, hogy mi se tudtuk, mi az az online oktatás, hogy kell jól csinálni. Amikor elegendő információt gyűjtöttünk arról, hogy szerintünk hogyan működik, akkor vágtunk bele. És persze a megvalósítás folyamatában is nagyon sokat tapasztaltunk, sok mindenről megváltozott a véleményünk, mint ahogy a piac is változott folyamatosan. Nagyon új az iparág, naponta új megoldások, meglátások jönnek létre, amelyeket implementálni kell.

Ismeretlen piaccal, ismeretlen eszközzel hogyan lehet tervezni?

Egy jó üzletember ugye készít üzleti tervet, marketingstratégiát, költségtervet, megtérülési számításokat, elemzéseket – na, mi ebből egyet sem csináltunk meg... Ez vízió alapján indult, az intuícióm azt mondta, hogy ebben van lehetőség. Ha lenne külső befektető, akkor az előzetes számítás elengedhetetlen lenne, de nem külső befektetőt, hanem magamat kellett meggyőznöm. Fejben elvégeztem ezeket az számításokat, de nem volt szükséges leírni őket.

A külföldi példa főként ingyenes platformként működik, azoknak akar hozzáférést biztosítani, akik helyben, időben, anyagiakban nem tudnak bekapcsolódni a hagyományos kurzusba. Valószínűleg itthon is így, elsődlegesen ingyenesen fog elindulni. Miből számítotok bevételre, mi lesz az üzleti modelletek?

Első lépésben a tanulási fázison kell átmennünk, aminek mindkét oldalról ingyenesnek kell lennie. Először egy platformot, infrastruktúrát szeretnénk az oktatási szereplőknek biztosítani, ahová egyetemek, magántanárok, iskolák, akár középiskolák tudnak regisztrálni. Ingyen elő tudják állítani a saját kurzusaikat, és azt a saját vagy más diákok felé ajánlani. Miután a tanárok és a diákok is megtanulták, hogy ezt a platformot lehet használni oktatásra, és lehet információt átadni ezen a technológián keresztül, a következő lépés az lesz, hogy a továbbra is elérhető ingyenes lehetőségek mellett az oktatási szereplők pénzért fognak kurzusokat kínálni. A tanulók körében pedig lesz erre nyitottság, mivel megtapasztalták már, hogy ez tényleg működik.

Azt mondod, vízió alapján indultatok. Lehet társadalmi vízióra vállalkozást építeni?

A vízió hihetetlenül fontos. Azt hiszem, a legtöbb sikeres vállalkozásnak az alapfeltétele az, hogy valamilyen társadalmi problémára megoldást kínáljon, valamilyen szinten megoldjon. Mi szerencsések vagyunk, mert egy jól körülhatárolható, konkrét problémánk van, amire a Webuni jó megoldást tud kínálni, ezáltal valamennyire a sikere is determinálva van.

Az üzleti haszon és a társadalmi probléma megoldása kéz a kézben jár.

Másfelől ezzel tudnak azonosulni a munkatársak is, nekik is szükségük van a vízióra, ez a motiváció alaprugója.

Ennek a víziónak a része az esélyegyenlőség növelése.

Ez az alapvető vízió, a helytől, időtől, pénztől függetlenül hozzáférhető tudás. A tudás megszerzése ne legyen privilégium, ne legyen annak kérdése, hogy Budapesten lakom-e, van-e pénzem magántanárra, magániskolára. Tervben van, hogy valamennyire „intézményesítve” biztosítsunk emelt szintű érettségi felkészítést. Úgy gondoljuk, hogy a továbbtanulási lehetőségeket illetően ez nagyobb egyenlőséget biztosítana, javítaná a nem elitgimnáziumokba járó diákok esélyét.

Sok mindent kihagysz a tervezésben, intuitív ember vagy. Lehet megérzések alapján működni, építkezni?

Csak azok alapján lehet menni. Rengeteg múltbeli, csődbe ment vállalkozásnak csináltak tökéletes üzleti tervet. Az üzleti terv egy dolog, a megvalósítás meg egy másik dolog. A vállalkozásoknak kicsit el kell rugaszkodniuk a földtől. Mindig olyan dolgot hozunk létre, ami nincsen, és ez alapvetően azt sugallja, hogy az nem biztos, hogy tud működni. Vakmerőnek kell lenni, kell, hogy legyen valamiféle irrealitás benned, kell, hogy álmodni tudjál, és hogy álmokat valóra tudjál váltani. Ez nem mindig fér össze a racionális gondolkodással.

Ez így légvárépítésnek tűnhet. Hogyan szerzel partnert az álmokhoz?

Álmokat könnyű eladni, megtartani az embereket nehezebb, de ha látják, hogy épül valami és működik, az elég motivációt ad. Nyilván, amit az ember mond, ahhoz tartani kell magát, Abban a pillanatban, hogy nem tesz meg mindent érte, hogy megvalósuljon, a csapat is elpártol tőle.

Meddig szeretnéd ezt a célkitűzést saját hatáskörben tartani? Mikor lehet ebből általános oktatási kultúra?

Most az elsődleges cél, hogy kialakuljon egy ökoszisztéma, ahol tanárok, intézmények kurzusokat állítanak elő, és a rendszer valamilyen szinten önműködővé válik: maguktól regisztrálnak, töltenek fel, beiratkoznak. Váljon ismertté, hogy létezik a tanulásnak és a közösségi tudásmegosztásnak ez a módja. Ha ez sikeres és jól működik, a tervünk az is, hogy ezt a kelet-közép-európai régió más országaiba is elvigyük.

Mennyi időt adtok magatoknak erre?

Nem lehet megjósolni, mennyi idő alatt jut el a piac oda, hogy az emberek tényleg hajlandók lesznek online kurzust venni, a tanárok meg elhiszik, hogy ez működhet. A világ erre mutat, el fogunk jutni valamikor ide, például az Egyesült Államok már itt van. Felnőtt egy Y generáció, jön egy Z, akik már máshogy viszonyulnak a digitalizált világhoz, más a tanulási kultúrájuk is, más módszertani megoldásokat igényelnek. Ami biztosan elmondható, idén már bevételt fog termelni a Webuni – a kérdés, hogy mennyit.

Két hete, szeptember végén indultatok. Ha valaki diákként vagy tanárként csatlakozni szeretne, hogyan teheti meg?

A www.webuni.hu oldalon keresztül mindkét fél tud jelentkezni. Ha valaki oktatónak jelentkezik, akkor vele személyesen felvesszük a kapcsolatot, és megmutatjuk a Webuniban levő oktatási lehetőségeket. Ha úgy dönt, hogy szeretne saját kurzust készíteni, akkor most, az indulási szakaszban még személyesen segítünk a kurzust elkészíteni.

Hogyan működik a Webuni?

A Webuni egy nyílt online oktatási platform, amelyben egyéni oktatók és oktatási intézmények ingyenesen regisztrálhatnak és kurzusokat oszthatnak meg, amelyre a felhasználók jelentkezhetnek. Aki oktatóként tananyagot szeretne megosztani – aki lehet bárki, aki úgy gondolja, hogy értékes és értékesíthető tudása van – előre elkészít egy kurzust, ami fejezetekre és leckékre van bontva. A leckék a legkisebb, 5-10 perces oktatási egységek.

Egy laptop és a kurzuskészítésről szóló oktatóanyag elegendő a kurzus előállításához. Oktatóknak szóló marketingkurzus is rendelkezésre áll, hogy minél több emberhez tudják eljuttatni az anyagaikat. Ha valaki ennél többet szeretne, lehetőség van közös kurzusgyártásra a Webuni stúdiójában. Az elkészült kurzus lehet videó- és hangalapú, szöveg, kattintható animált tartalom, prezentáció, és ezek kombinációi, be lehet ágyazni Prezit, YouTube-videót. A kurzusok mellett lehetőség van jegyzeteket készíteni, azt megosztani, exportálni, kérdezni. A kurzusok ismétlő, gyakorló tesztet is tartalmazhatnak. Egy kurzus hallgatói egy virtuális „teremben” vannak, így egymással is meg tudnak információkat osztani, és lehetőség van tanár-diák interakcióra.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Üzleti alapon működni, társadalmi küldetést teljesíteni - CókMók Üzleti alapon működni, társadalmi küldetést teljesíteni - CókMók
  • Meg lehet szólítani az embereket, csak tettek kellenek hozzá Meg lehet szólítani az embereket, csak tettek kellenek hozzá
  • „Amit nagyvállalatként megtehetünk, azt kötelességünk megtenni” „Amit nagyvállalatként megtehetünk, azt kötelességünk megtenni”
  • A nonprofit nem azt jelenti, hogy "nem profi" A nonprofit nem azt jelenti, hogy "nem profi"
  • "Szeretnénk, hogy minél több civil találja meg a vállalkozói oldalát" "Szeretnénk, hogy minél több civil találja meg a vállalkozói oldalát"

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsadalmiinnovacio.blog.hu/api/trackback/id/tr996775607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard